CONTINGUTS DEL CANVI CLIMÀTIC:
FETS:
1. CONCEPTES
Desforestació: l'acció de despullar un terreny de la vegetació forestal
Aquests combustibles fòssils són consumits per fabriques i medis de transport que necessiten aquest tipus de carburant.
2. RELACIÓ CAUSES, CONSEQÜÈNCIES I SOLUCIONS

Desforestació: l'acció de despullar un terreny de la vegetació forestal
Biodiversitat: Conjunt
de totes les formes vivents de la naturalesa entera, d'una regió geogràfica o
d'un grup taxonòmic definit.
Biomassa: Massa total de la matèria viva
existent en una comunitat o en un ecosistema.
Cicle del carboni: L’inici d’aquest cicle
es presenta en l’atmosfera (CO2, juntament amb això, gràcies a la llum solar
dóna pas a la fotosíntesis de les plantes. Aquestes, durant la fotosíntesis,
propaguen l’oxigen (O2) vital per els altres sers vius, els quals tornen el diòxid
de carboni novament a la atmosfera.
També cal dir que els sers
vius expulsen el diòxid de carboni en forma d’excrement, el qual amb el pas
dels anys es fossilitzen.
Aquests doncs són els
anomenats combustibles fòssils com el petroli, gas i carbó entre d’altres.
Aquests combustibles fòssils són consumits per fabriques i medis de transport que necessiten aquest tipus de carburant.
Aquests als consumir-se es desfan del diòxid de
carboni cosa que farà que torni a l’atmosfera per continuar el cicle
2. RELACIÓ CAUSES, CONSEQÜÈNCIES I SOLUCIONS

CAUSES NATURALS
Partint de les causes naturals, podem destacar
dos factors: el Sol i l’activitat volcànica.
El Sol és un estel variable i la seva energia
canvia amb el temps. El problema es troba en què l’energia que emet contamina
i, en els últims 50 anys, la radiació solar s’ha incrementat, reforçant així
l'efecte hivernacle.
L'activitat volcànica canvia la reflectivitat de
l'atmosfera i redueix la radiació solar que arriba a la superfície de la Terra.
Si l'activitat volcànica és prou intensa, es pot acumular gran quantitat de
cendres i gasos contaminants a l'atmosfera, els quals acaben perjudicant al
medi mitjançant la pluja àcida, entre d’altres.
Així doncs, el medi natural per si mateix afecta
al clima i a tota la Terra en general, però no és la principal causa del canvi
climàtic que ens aporta tantes conseqüències negatives.
CAUSES ANTROPOGÈNIQUES O DEGUDES A L’ACTIVITAT
HUMANA
La influència de l’ésser humà va començar, fa
relativament poc temps, amb la desforestació dels boscos per convertir-los en
terres de cultiu i pasturatge, i ha arribat a l'emissió de gasos d'efecte
hivernacle: CO₂ en fàbriques i mitjans de transport i metà en granges de
ramaderia intensiva i arrossars. Actualment, tant les emissions de gasos com la
desforestació s'han incrementat fins a tal nivell que sembla difícil que es
redueixin a curt i mig termini.
1. Desforestació i la importància dels boscos
La desforestació és el producte de la interacció de causes de tipus ecològic, social, econòmic, cultural i polític en una regió donada. La combinació d'aquestes causes ha anat variant segons les èpoques i els països.
Entenem per desforestació la desaparició dels boscos a causa de la tala dels arbres, els incendis, la dessecació dels aqüífers, etc. Les seves són moltes i molt diverses i a més, es succeeixen cada cop amb més velocitat i voracitat.
Al llarg de la història, l'ésser humà ha necessitat espai per al desenvolupament de la seva vida i les seves activitats, sense tenir en compte els danys. Actualment estem més conscienciats, ja que la fusta és un recurs important i en el passat fou gairebé el nostre únic recurs. La fusta ha estat i és utilitzada com a matèria primera (en la construcció, la fabricació de mobles i estris, paper, medicaments,...) i com a font d'energia (per cuinar, per a la calefacció, etc.), degut a que encara segueixsent la font de calor única i essencial per a moltes persones.
Qualitats dels boscos i els efectes de la desforestació
Els boscos són
molt més que un recurs a explotar per l'ésser humà. La importància dels boscos
en relació al canvi climàtic resideix en la seva capacitat d'absorbir diòxid de
carboni, com es pot comprovar en la imatge següent.

A més, les plantes emeten oxigen (O₂), que és
l’aire que necessitem per respirar.
L'incendi forestal
L'incendi forestal
Segons la FAO (Food and Agriculture Organization
of the United Nations- Organització de les Nacions Unides per a l'Agricultura i
l'Alimentació), els incendis forestals consumeixen cada any unes 5.130 milions
de tones de biomassa i alliberen 3.430 milions de tones de CO₂ a l'atmosfera,
que s'uneixen a les emissions humanes causa de l'efecte hivernacle i el canvi
climàtic.
Els arbres absorbeixen diòxid de carboni, un dels principals gasos d’efecte hivernacle. Quan un arbre es crema, igual que si es tala, el carboni absorbit és alliberat.
Els arbres absorbeixen diòxid de carboni, un dels principals gasos d’efecte hivernacle. Quan un arbre es crema, igual que si es tala, el carboni absorbit és alliberat.
A més, el risc d’incendis augmenta contínuament a
causa de l’escalfament global. Així, la FAO calcula que en els propers 20 o 30
anys es pot duplicar la proporció de diòxid de carboni que aporten els incendis
forestals a la atmosfera.

2.
Canvis en la cobertura vegetal i en els
usos de la terra
Els canvis en els usos de la terra i en la cobertura vegetal, tenen tres conseqüències fonamentals i que afecten de manera molt important al clima i als ecosistemes:
➢
Influeixen en els fluxos de carboni
(alterant i augmentant la quantitat del carboni a l'atmosfera a causa de la
tala) i en les emissions de gasos d’efecte hivernacle, que alteren directament
la composició de l’atmosfera.
➢
Modifiquen les característiques de la
superfície terrestre i dels processos climàtics. Els arbres participen en el
cicle de l'aigua, ajudant a que es donin majors precipitacions a través de
l'evapotranspiració. Per tant, si es talen hi haurà menys pluges i menys
infiltració d’aigua en el sòl, la qual cosa és vital per als processos de la
vida vegetal.
➢
La modificació i conversió de la
cobertura vegetal altera les propietats dels ecosistemes i la seva
vulnerabilitat al canvi climàtic.
Moltes de les opcions i estratègies per
mitigar les emissions de gasos d’efecte hivernacle plantejades per l'IPCC
comprenen pràctiques relacionades amb la cobertura vegetal i pràctiques
modificades d'ús de la terra, com la reforestació.
3.
L'agricultura i la ramaderia.
Segons la FAO, «prop d'un terç de l'escalfament de l'atmosfera i el canvi climàtic correspon a l'agricultura», ja que la desforestació i la crema de biomassa produeixen molt de CO₂ i, conjuntament amb el cultiu d’arròs en aiguamolls i els productes de rebuig, metà. En addició, el cultiu convencional i la utilització de fertilitzants generen el 70% dels òxids nitrosos.
L'agricultura industrial basada en un ús intensiu de químics degrada el sòl i destrueix els recursos que són fonamentals per a la fixació de carboni, com els boscos i la resta de comunitats vegetals. L'ús abusiu de fertilitzants fa augmentar la contaminació, ja que aquests dispersen en l'aire o en l'aigua. Les solucions són les pràctiques agràries sostenibles que fixen carboni al sòl i la reducció en l'ús de fertilitzants.
La ramaderia també influeix en el canvi climàtic: els animals produeixen grans quantitats de metà, un potent gas d’efecte hivernacle i s’acumulen els purins, els quals contaminen el sòl i emeten gasos.
Algunes solucions plantejades són:
❖
Reducció de fertilitzants, usant
exclusivament la quantitat que el cultiu necessita amb precisió i en el moment
exacte.
❖
Tractament de purins a través del seu
reciclatge per tal d'evitar el seu abocament i aprofitar el seu potencial
orgànic.
❖
Protecció dels sòls. Per exemple,
incrementant el contingut en carboni dels sòls, per convertir-los en embornals
de CO2.
❖
Reducció de la demanda de carn. Es
reduiran els nivells de metà produïts pels animals i el dany ambiental causat
per l'augment de la demanda d’aliments.
4.
Consum de combustibles fòssils
El canvi experimentat durant el passat segle amb el pas de l'energia d’origen solar a l'energia (d'origen mineral) fòssil ha marcat la relació de l'ésser humà amb el planeta.
Actualment, reduir l'elevat consum de
combustibles fòssils (carbó, petroli i gas natural) és un dels reptes en la
lluita contra el canvi climàtic, ja que aquest fet pot contribuir a millorar la
salut de nostre planeta. No obstant, algunes de les fonts d'energia
alternatives plantejades (com ara l'energia nuclear) no semblen una solució
adequada degut als seus efectes negatius.
D'altra banda, millorar l'eficiència
energètica és el sistema més ràpid i rendible per contribuir a la minimització
de l'escalfament global. Per aquest motiu, cal reduir la demanda d'energia i
augmentar la garantia del subministrament.
“A Europa, l'ús de l'energia es reparteix de la següent manera: un 27%, el sector industrial; un 31%, el transport; i un 42% les llars, oficines i edificis comercials” (www.energy.eu, dades de 2006). Aquesta demanda energètica està augmentant ràpidament a causa de diversos factors: unitats familiars més petites, creixement del sòl habitable per càpita i increment de la utilització de equipament domèstic consumidor d'energia. Així doncs, cal tenir molt present que la nostra vida consumista afecta al medi de tal manera que podríem extingir els recursos bàsics per a la nostra supervivència, com pot ser l’aigua potable.
En la nostra societat, la major part de l'energia elèctrica es genera per la crema de combustibles fòssils i, depenent del tipus de combustible fòssil i del mètode de cremat, es poden produir emissions d'altres gasos com ozó, diòxid de sofre o diòxid de nitrogen.
“A Europa, l'ús de l'energia es reparteix de la següent manera: un 27%, el sector industrial; un 31%, el transport; i un 42% les llars, oficines i edificis comercials” (www.energy.eu, dades de 2006). Aquesta demanda energètica està augmentant ràpidament a causa de diversos factors: unitats familiars més petites, creixement del sòl habitable per càpita i increment de la utilització de equipament domèstic consumidor d'energia. Així doncs, cal tenir molt present que la nostra vida consumista afecta al medi de tal manera que podríem extingir els recursos bàsics per a la nostra supervivència, com pot ser l’aigua potable.
En la nostra societat, la major part de l'energia elèctrica es genera per la crema de combustibles fòssils i, depenent del tipus de combustible fòssil i del mètode de cremat, es poden produir emissions d'altres gasos com ozó, diòxid de sofre o diòxid de nitrogen.
En conclusió, els combustibles fòssils són presents de moltes maneres i aspectes de la vida diària, i encara que tenim més en compte la producció en indústries, els automòbils i el transport de mercaderies, no n’hem d'oblidar altres com la dessalació d'aigües i la producció d'energia elèctrica.
5.
Els residus
Actualment, el cicle de consum humà es tanca majoritàriament amb un residu vinculat a qualsevol dels diferents estadis del cicle: l'embalatge, l'envàs directe (sovint d’un sol ús), les restes dels aliments consumits o els productes vells o espatllats.
La descomposició de la brossa orgànica, igual que la crema de rostolls, produeix grans quantitats de metà, incrementant així l'efecte hivernacle. Per aquest motiu, aquest tipus de brossa hauria de ser reincorporada al cicle vital del sòl de forma urgent i gestionada adequadament.
Així doncs, anem a veure dues actuacions
específiques respecte al concepte de residu i al seu paper en el model cultural
que determina la relació de l'ésser humà amb el clima.
●
Idea de pre-ciclar: dirigida
principalment al sector industrial i productor. Es tracta de no introduir en el
cicle cap element que sigui superflu i prescindible, anteposant el valor
ambiental per sobre del valor merament estètic o publicitari. Tot i així, la
seva normativa ha estat permissiva, cosa que ha provocat que no es tingui gaire
en compte.
●
Idea de «rebutjar»: vinculada directament
a la pressió que pot exercir la societat. Consisteix en tenir els hàbits de
consum saludables i respectuosos amb el medi ambient.
Escèptics o negacionistes del canvi climàtic
Dintre del món del canvi climàtic, no tot són
flors i violes, no tothom creu que és un “gran problema mundial” que hem de
combatre. Sense anar més lluny, una de les persones que defensava això, fins
ben poc abans d’entrar al govern, és el nostre actual president, en Mariano
Rajoy. Ell es justificava i es recolzava en una conversa que va tenir amb un
parent seu, concretament el seu cosí.
Aquí teniu el moment que ho
va fer públic:
Poc després de l’aparició pública on deia la
gran bajanada, els ecologistes i els membres de govern, que hi havia aleshores,
el van criticar durament per voler minimitzar el problema amb aquest absurd
raonament. A més, poc abans es va conèixer que Espanya contaminava 3 cops més
del permès.
Arribats a aquest punt
es bo reflexionar. De veritat és tan important per Mariano Rajoy i per el
Partit Popular el canvi climàtic? O simplement els interessa quedar bé davant
el poble per tal de recaptar vots?
MARIANO RAJOY I EL PARTIT POPULAR, ÈMFASI O
ENGANY?
Ens trobem a mitjans d’octubre de l’any 2007, on el president del partit
popular Mariano Rajoy, avui en dia número u en la política espanyola qui
aleshores resta importància al problema del canvi climàtic. Per donar-hi més
pes i importància fa presència del seu germà qui és científic i catedràtic de
física per la Universitat de Sevilla, qui assegura que el canvi climàtic no es
pot considerar en un problema mundial.
Porta deu dels científics més importants del món i cap li garantitza res
envers el canvi climàtic. És més, posa el següent exemple: ¿Cómo
alguien puede decir lo que va a pasar en el mundo dentro de 300 años si no
sabemos el tiempo que hará mañana en Sevilla?
Amb aquesta breu anècdota, Mariano afirmava que el canvi climàtic no es pot
considerar com un assumpte capital. Ja que considera que hi ha canvis més
importants com els del sector energètic o les emissions de CO2.
Ubicats ja a març del 2013 i en plena campanya pre electoral, el Partit
Popular s’uneix a la iniciativa “La Hora del Planeta”. I enfoca la seva
campanya no només en la evident crisi econòmica sinó també en altres àmbits com
la negociació amb la banda terrorista ETA o el canvi climàtic que ara el nombra
però en públic fins i tot arriba a dir: “Debemos
estar atentos con el cambio climático pero, en fin, tampoco lo podemos
convertir en el gran problema mundial”.
Seguidament aquelles declaracions va portar molta polèmica ja que el govern de Zapatero havia posat molt èmfasi en el canvi climàtic, fins arribar al centre de les seves preocupacions.
Seguidament aquelles declaracions va portar molta polèmica ja que el govern de Zapatero havia posat molt èmfasi en el canvi climàtic, fins arribar al centre de les seves preocupacions.
Però aquesta actitud del senyor Mariano Rajoy va durar poc. Un temps
després, dins del seu propi partit, Juan Costa, ex ministre publicava a
“Espasa” un llibre titulat “La revolución imparable on s’hi reflexionava sobre el canvi climàtic, el procés
de globalització i la pobresa en el món.
Fins i tot sabem que el PP es va sumar a la iniciativa de WWF l’Hora del
Planeta, apagant la llum de la seva seu nacional a Madrid entre les 20:30 i les
21:30 aquell dissabte, arribant a dir: “la concienciación es el
primer paso hacia una mayor protección del medio ambiente” o “Son muy importantes iniciativas de este
tipo porque pequeños gestos pueden lograr grandes cambios”.
Si voleu veure una altra notícia escèptica d'una pàgina web que va
en contra dels periodistes cliqueu aquí
Aquests escèptics, defensors de que els països
guanyem milers de milions de euros i/o dòlars gràcies aquesta teoria
conspiranoica, no s’acaba aquí. Va més enllà, la realitat és que on de veritat s’estan
movent muntanyes de diners és en aspectes com la compra de científics, com va passar
a Exxon (la petrolera més gran del món), que tracta ni més ni menys en subornar
als especialistes ambientals perquè falsegin els seus informes, i aquests
mostrin que no estan pas contaminant tant com es comenta. La raó és simplement
poder frenar les iniciatives contra la contaminació per diòxid de carboni ja
que posa en risc els seus guanys.
Com a crítics que som, o que hem d’arribar a
ser, si la teoria de l'escalfament sigues de veritat errònia (no pas falsa,
doncs implicaria males intencions per part de les associacions i organitzacions
mundials, que no crec que hi hagi...), malgastar els recursos per intentar
frenar-ho, mentre mig món es mor de gana, és un crim contra la humanitat.
Invertim aquests diners a posar els mitjans per adaptar-se als canvis, per si
de debò ocorren, i en qualsevol cas haurem ajudat a millorar la situació de milions
de persones, hi hagi catàstrofes o no.
PETITS MOMENTS DE FELIP VI ENVERS EL CANVI CLIMÀTIC
El rei ha intervingut a la cimera del canvi climàtic de l’ONU, on ha fet
una crida a la unitat dels estat per fer front a un problema comú.
El rei d'Espanya ha fet una crida a tots els països per
tancar "un compromís global i durador" contra el canvi climàtic i
"accelerar el pas" davant d'un repte comú que "ha adquirit una
gran urgència" i "amenaça els equilibris bàsics que fan possible la
vida" i la continuïtat de la civilització.
Felip VI ha
assegurat que el "compromís d'Espanya és ferm en aquest gran repte" i
ha instat a "actuar amb decisió".
El monarca ha demanat celeritat als
governants. "No podem esperar, però hi ha raons per a l'esperança.
Compartim un consens bàsic sobre el perill que ens amenaça. En els últims anys
hem avançat amb mesures que, tot i que insuficients, apunten en la bona
direcció. Ara ens toca accelerar el pas".
HABILITATS
En aquest apartat
descriurem les tasques que els alumnes hauran de realitzar a les activitats que
proposem dins el blog, totes relacionades amb el canvi climàtic i diferents
aspectes que hi van directament coordinats.
Activitat 1: Bons
hàbits a casa
En aquesta
activitat en centrarem amb les causes quotidianes que provoquen el canvi
climàtic, aquelles accions que fem diàriament a les nostres cases i que
perjudiquen o afavoreixen el canvi climàtic. Per tant, els nens i nenes hauran
d’observar, investigar i raonar com la nostra vida quotidiana afecta al nostre
medi.
Mitjançant una
cartolina grossa o una lona hi haurà el dibuix d’una casa amb totes les seves
habitacions.
Els alumnes
hauran de marcar i explicar en cada habitació quins objectes i/o accions són
influents en el canvi climàtic i quins objectes i/o o accions en són
favorables, de manera que veurem quines accions de la nostra vida quotidiana són correctes i quines no tant, per tal de col·laborar en la conservació del medi ambient.
Accions com: no malbaratar l'aigua, apagar els llums, parar els electrodomèstics...Prenent consciència indi
Accions com: no malbaratar l'aigua, apagar els llums, parar els electrodomèstics...Prenent consciència indi
vidual i responsabilitat davant d'aquesta problemàtica.
Activitat 2: El
puzle
A la segona
activitat trobarem dos puzles: un d’àmbit mundial i l’altre d’àmbit centrat a
Catalunya. Una vegada estiguin totes les peces muntades veurem les
conseqüències del canvi climàtic de manera gràfica i amb dibuixos explicatius
del que està passant de manera més genèrica al puzle mundial i de manera més
concreta en el puzle de Catalunya. Així doncs, els alumnes treballaran els
mapes de manera cooperativa.
Observant les diferències en el paisatge amb el pas del temps i dels greuges que comporta el canvi climàtic a nivell global i també de manera més propera a ells dins de Catalunya, per poder afavorir l' empatia amb la problemàtica, que la sentin més propera i busquin respostes i possibles aportacions per poder ajudar a reduir la contaminació.
Observant les diferències en el paisatge amb el pas del temps i dels greuges que comporta el canvi climàtic a nivell global i també de manera més propera a ells dins de Catalunya, per poder afavorir l' empatia amb la problemàtica, que la sentin més propera i busquin respostes i possibles aportacions per poder ajudar a reduir la contaminació.
Activitat 3:
Comparació de gràfiques
Seguidament
presentem aquesta activitat amb l’objectiu de conscienciació dels alumnes.
Treballaran amb gràfiques actuals i amb gràfiques d’anys anteriors, així com
gràfiques del clima de Catalunya i d’altres indrets, per tal de comparar i
observar els canvis que s’han produït amb el transcurs dels anys.
Desenvolupant el diàleg democràtic, la cooperació amb els companys, el desenvolupament del llenguatge oral per poder expressar el significat de l' observació, les diferències trobades, els perjudicis en el medi i finalment saber definir el canvi climàtic i les possibles actuacions pròpies per poder pal·liar-lo.
Desenvolupant el diàleg democràtic, la cooperació amb els companys, el desenvolupament del llenguatge oral per poder expressar el significat de l' observació, les diferències trobades, els perjudicis en el medi i finalment saber definir el canvi climàtic i les possibles actuacions pròpies per poder pal·liar-lo.
Activitat 4:
Compromís personal
Darrerament,
farem una activitat per la recerca de solucions per aturar el canvi climàtic,
provocant que els alumnes aportin el seu gra de sorra i la seva creativitat.
Els repartirem cartolines petites de diferents colors on hauran d’escriure un
compromís que estan disposats a dur a terme per tal de reduir el canvi
climàtic. Per exemple: apagar l’aixeta mentre es renten les dents. De manera
que enganxarem en una cartolina grossa tots els propòsits dels alumnes i
obrirem un debat.
Mitjançant
aquesta tasca, els infants fomentaran el sentit crític i l’autonomia i
iniciativa personal, el compromís amb el medi social i ambiental tant a nivell individual com a nivell col·lectiu, desenvolupant el sentit de responsabilitat i col·laboració a casa i a l' escola.
VALORS
Amb aquesta
activitat volem potenciar els valors i el compromís personal dels alumnes en
front de la problemàtica del canvi climàtic, però també sensibilitzar-los
respecte el medi i les actuacions humanes que l’afecten.
Una de les
estratègies que utilitzarem és apropar a l’alumnat al concepte de el canvi
climàtic, el qual els afecta directament i els pot concienciar de tal manera
que es fomenti la seva autonomia i iniciativa personal actuant de manera
individual i col·lectiva per tal d’ajudar, minimitzar, conservar i millorar la
qualitat de vida en el seu futur.
Amb aquesta
proposta volem treballar valors com la cooperació, integrant dins del treball
de grup el diàleg democràtic, la solidaritat amb els companys i amb el seu
entorn, la responsabilitat tant a nivell individual com col·lectiu per buscar i
reflexionar sobre possibles actuacions amb les quals podem col·laborar en la
millora de la sostenibilitat del medi, treballant des de les propostes de les tres Erres
(Reciclar, Reutil·litzar i Reduir), apropar-los a un consum responsable,
reducció d’emissions de CO2, aprendre a reciclar correctament.
Totes les
activitats tenen la finalitat de despertar l’interès i l’esperit crític dels
alumnes mitjançant una problemàtica, la qual tenen molt a prop, despertant
l’entusiasme, la cooperació, la implicació personal, l’autonomia i la reflexió
per poder actuar directament i fer front al canvi climàtic d’una manera
responsable i activa.
SEGUIMENT DE LES ACTIVITATS:
Document online de les activitats o canvi climàtic
Si voleu veure el document PDF cliqueu aquí a més també us el podreu descarregar!
SEGUIMENT DE LES ACTIVITATS:
Document online de les activitats o canvi climàtic
Si voleu veure el document PDF cliqueu aquí a més també us el podreu descarregar!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada